Strategia de content marketing. Ghid de succes de la A-Z

Content marketing-ul reprezintă crearea de conţinut de valoare şi diseminarea (distribuirea) lui în scop de marketing. Echipa Romanian Copywriter a abordat de-a lungul timpului diverse aspecte legate de această activitate. Aruncați o privire pe articolele: Introducere in content marketing, Cum setezi obiective în social marketingDirecții strategice ale content marketingului sau Metode de content populare în România pentru a afla mai multe detalii.

Parcurgând articolul vei afla mai multe lucruri despre strategia de content marketing pe care ar trebui să le ai în vedere pentru a avea succes la nivel online.

Content marketing-ul este o prioritate de top pentru multe organizații/brand-ului. Acestea au realizat că trebuie investit (mai) mult în această activitate pentru că reprezintă cheia succesului business-ului pe care îl au. Dacă organizația din care faci parte plănuiește să dezvolte sau să își sporească strategia de content marketing ar trebui să urmărească câteva dimensiuni esențiale.

#1 Audiența

Gândește-te în principal la audiență, nu la consumatori! Dacă vei furniza conținut doar pe placul consumatorilor actuali vei rămâne doar cu ei (atât cât vor fi consumatorii tăi), nu vei putea atrage alții. Având un conținut bun care se adresează unei audiențe îți sporești șansele de a converti lead-urile.

De asemenea, fă research. Află cine este target-ul tău, cine sunt vizitatorii, cine sunt cei interesați, care este engagement-ul și mai ales dă-ți seama ce conținut transformă vizitatorul în client. Un articol util în acest sens poate fi: Analiza unui public tinta.

#2 Branding

„Today’s web is an endless 24/7 cycle fed by content and social actions. In this cycle, brands are realizing that content is currency” – Bryan Rhoads, global content strategy, Intel

Monitorizează zilnic căutările termenilor de brand. Observă ce se modifică, ce caută consumatorii mai mult, de ce sunt interesați. Urmărește de-a lungul timpul dacă un anumit conținut a fost mai bine primit de public, dacă poți furniza un conținut asemănător care va duce la un alt buzz, etc. Poți folosi Google Webmaster Tools în acest sens:

webmaster tools

Pentru mai multe informații, poți citi articolul: Cum analizezi evolutia unui brand.

#3 Content

Fii relevant! Content-ul trebuie întotdeauna să exprime povestea brand-ului/afacerii/produsului/serviciului tău. Vorbește pe înțelesul tuturor, conținutul poate fi citit atât de oameni specializați dar și de cei care nu cunosc foarte multe despre subiect.

Despre asta am vorbit și când am menționat de audiență; nu te limita la publicul deja existent. Conținutul pe care îl distribui trebuie să convingă orice vizitator că trebuie să devină consumatorul tău.

#4 Distribuția

Nu te limita doar la crearea unei pagini de Facebook pentru a promova business-ul tău. Folosește Youtube (este al doilea cel mai mare motor de căutare din lume după Google), Twitter, Linkedin, chiar și Pinterest sau Foursquare. Important este însă să optimizezi conținutul pentru fiecare dintre aceste platforme.

Nu distribui același mesaj standard pe toate platformele. Fii creativ! Gândește-te ce public întâlnești pe fiecare dintre aceste platforme și adaptează conținutul în funcție de asta.

#5 „Evergreen Content”

Content-ul Evergreen este o parte esențială a strategiei de content marketing. Este vorba de acel conținut care este accesat des, indiferent de timp, spațiu, sezonalitate, etc.

Pentru a obține trafic relevant evită să folosești date specifice sau să comentezi știri. Un tool extrem de eficient pentru a determina ce fel de content poate deveni evergreen este Google Trends.

#6 Strategia de content marketing vs strategia de business

Content-ul livrat consumatorilor trebuie să fie în concordanță cu obiectivele pe termen lung ale business-ului. Obiectivele de content marketing sunt, de fapt, obiective de marketing și, pe termen lung, de vânzări. Obiectivele de content marketing nu se rezumă la trafic pe site, abonați la newsletter, etc.

Strategia de content marketing trebuie să corespundă cu strategia de business și să aibă un scop comun; altfel, de ce ai mai folosi-o?

#7 Gap Analysis (analiza Gap)

Sunt două lucruri principale de care trebuie să ții cont atunci când vrei să umpli „golurile” din Google search:

  • să identifici pozițiile de căutare cele mai importante pentru brand-ul tău
  • să livrezi conținut care ar putea umple acele poziții.

Ține cont de volumul total de căutari, vezi ce cuvinte-cheie folosesc principalii competitori și determină care este soluția cea mai bună pentru a deveni relevant pentru consumatori. Pentru a afla acest lucru, recomandăm să citești următorul articol: Cum scriu un text pe cuvinte cheie.

#8 House Style (regulile casei)

Hotărăște încă de la început niște reguli, un stil de abordare, tone-of-voice-ul, în ceea ce privește content-ul. Încearcă să respecți aceste guideline-uri pe parcurs pentru a nu deruta consumatorii.

Gândește-ți conținutul ca o conversație one-to-one dintre tine și un potențial client. Nu i-ar plăcea clientului respectiv să îți schimbi deodată, brusc, tonul vocii, nu-i așa?

#9 Inbound links

SEO se află la intersecția content-ului cu marketing-ul. Cea mai bună metodă pentru a obține o poziție bună în Google este de a furniza un content unic, de calitate, apreciat de public. Recent, se pune mult accent pe un nou tip de content, unul mult mai nișat, care le oferă consumatorilor informația de care au nevoie.

Un exemplu de inbound links este ce am făcut la începutul articolului, am pus la dispoziția cititorilor alte articole legate de acest subiect scrise de către colegii mei și postate pe site.

#10 Jargon

E simplu. Nu îl folosi! Altfel, riști să nu fi înțeles. Vorbește-le cititorilor tăi nu în termenii tăi, ci în termenii lor.

#11 Keep It Real

Transparența trebuie să fie atitudinea pe care ar trebui să o ai. Nu ascunde nimic, recunoaște atunci când greșești și cere scuze atunci când este necesar. Nu șterge comentariile cititorilor, răspunde-le și nu ignora nimic din ce ți se spune.

#12 Lead-urile

Lead-ul este în definitiv obiectivul principal al oricărui efort de marketing, indiferent de tipul acestuia. În content marketing, un lead poate fi o vizită, o impresie, un like, un share, un comentariu, un follower, un abonat la feed-ul blogului sau la newsletter.

#13 Metrici

Stabilește metricele încă de la început și verifică-le în permanență. Ce urmărești? Link-urile? Mențiunile? Share-urile? Comentariile? Abonații? Fanii? Vânzările? Optimizează content-ul mereu în funcție de obiective și nu te concentra pe mai multe obiective în același timp.

#14 Narațiune

Care este povestea din spatele brand-ului/afacerii tale? Care îi sunt valorile? Ce vrea brand-ul/afacerea să comunice? Funcționează tacticile? Există o strategie pe termen lung? Se respectă acea strategie? Acest aspect este strâns legat de ce menționam și la branding.

#15 Originalitate

Fără îndoială cel mai apreciat content este cel original. Fii creativ! Adaugă valoare conținutului! Exprimă beneficii! Nu-ți fie teamă de eșec! Consumatorii s-au săturat de texte anoste fără substanță pe care le citesc pe „n” site-uri. Atrage-le atenția de mai multe ori la rând pentru a-i menține cititorii tăi!

#16 PR

Nu uita de PR! Promovează afacerea/brand-ul pe mai multe platforme și în funcție de target și urmărește conversațiile create în jurul brand-ului tău.

#17 Întrebări

Pune-ți întrebări mereu! Învață să accepți sfaturi, să asculți și ideile celor din jur, să faci research pentru a înțelege ce ai de făcut, să știi pe ce să te axezi atunci când creezi conținut, să prioritizezi lucrurile în funcție de obiective.

#18 Raportare

Folosește reporting-ul pentru a optimiza conținutul. Îți recomandăm o listă cu 19 tool-uri utile care te vor ajuta să îți urmărești performanța.

#19 Social

Construiește o rețea socială. Un content marketer trebuie să fie la curent cu tot ce mișcă, să „prindă din zbor”, să se bazeze mult pe intuiție, să se informeze, să facă research, să învețe să cunoască atitudinile și preferințele consumatorilor pentru a le furniza un conținut relevant care să le atragă atenția.

#20 Unelte de măsurare

Folosește-te de tool-uri pentru a-ți ușura munca. Poți vedea de ce anume sunt interesați consumatorii tăi, ce subiecte de discuție au, cum comunică, ce așteptări au de la tine, pe ce site-uri sunt prezenți, câți sunt abonați la newsletter, câți comentează la postări, ce cuvinte cheie folosesc pentru a te găsi și multe alte tool-uri interesante care te vor ajuta să creezi un conținut de calitate apreciat de consumatori.

#21 User Experience

În definitiv, pentru un content marketer contează cel mai mult să îi ofere utilizatorului o experiență unică. De aceea, conținutul trebuie să fie adaptat mai multor tipuri de platforme. Textul ar trebui să fie structurat așa încât să fie lizibil și de pe PC, de pe tabletă sau telefon.

sursa foto: cinrsolutions.com

 

Doar nu vrei să pierzi o posibilă conversie doar pentru că textul tău nu putea fi citit de pe tabletă de un posibil client? Ai în vedere importanța pe care o are experiența user-ului pentru o strategie eficientă de content marketing.

#22 Viralul

Să creezi un content de calitate apreciat/comentat/share-urit de mulți oameni în scurt timp este un obiectiv pe care multe brand-uri îl doresc, dar puține îl ating. Totuși, nu-ți pierde speranța! Poate că tu vei reuși să creezi următorul clip viral care va face furori pe internet. Aruncă o privire aici pentru a afla 12 lucruri esențiale în ceea ce privește un viral.

#23 Audit-uri web

Un audit al site-ului este un lucru esențial pentru strategia de content marketing. Verifică toate detaliile legate de template-uri, obiective SEO, optimizează content-ul pentru o mai bună experiență a user-ului; înlocuiește link-urile expirate, completează acolo unde nu sunt date suficiente sau unde au intervenit modificări, șterge cookie-urile, fă comparație între content-ul tău și cel al concurenței (frecvența cu care postează, engagement-ul userilor, metricele, etc).

Dezinstalează plugin-urile care nu îți mai folosesc. Consideră site-ul ca și locuința ta! Fă curățenie des pentru ca musafirii să se simtă confortabil și să revină.

#24 X-Ray Vision

Una din caracteristicile pe care ar trebui să le aibă un content marketer este abilitatea de a identifica trend-uri. Astfel, ai siguranța că ești cu un pas în fața concurenței, livrând primul consumatorilor comuni conținutul pe care aceștia îl doresc.

Află mai multe despre profilul specialistului în content marketing în articolul acesta.

#25 Ține cont de clienții / cititorii existenți

În ultimii ani, tendința în ceea ce privește consumatorii s-a mutat de la atragerea acestora la fidelizarea și retenția lor. Cu alte cuvinte, important este să îți păstrezi actualii consumatori, să le livrezi content pe placul lor, să îi faci să te „placă” și să te recomande și altora.

Asta nu înseamnă să te concentrezi doar pe ei, astfel riști să pierzi parte din target-ul de pe piață. Important este să găsești un echilibru între cele două publicuri. Am vorbit despre acest aspect la Audiență.

#26 După cum spunea Frank Zappa…

„Just because somebody hears something you say, or reads something that you write, doesn’t mean you’ve reached them.” – Frank Zappa

Mulți sunt de părere că strategia de content marketing este noua strategie de branding, iar asta spune multe despre importanța pe care o are activitatea pentru un business. Content marketing-ul a devenit un domeniu atât de cuprinzător, încât înglobează strategia de SEO , social media și chiar întreaga strategie de marketing online.

Sfatul nostru este să pui mai mult accent pe strategia de content marketing, pentru că, altfel, riști să investești un întreg buget de marketing în activități care nu îți vor mai aduce rezultate așa cum o făceau acum 3-4 ani.

Resurse folosite pentru scrierea articolului: sursa 1, sursa 2, sursa 3, sursa 4.

sursa foto top: sispg.com

Ioana Ionescu

Ioana Ionescu, în prezent masterand la Sociologia consumului şi marketing din cadrul Facultăţii de Sociologie şi Asistenţă Socială, Universitatea Bucureşti. Interesată de tot ceea ce ţine de consumerism, cultura consumului, Social Media, marketing, branding, mediul online, copywriting, advertising, PR. Pe blog scrie articole personale, scrie despre ceea ce o pasionează din domeniul advertising-ului şi al marketing-ului, ia la mişto consumerismul şi prostia promovată de mass media. Promovează proiecte faine şi susţine ideile pe care le consideră reuşite. Detalii pe blogul personal.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock